top of page

Lauantai 13.8.2022 klo 18:00 Vanha kirkko
 

Musiikkia ajalta kun vanha kirkko oli uusi 
16148606039040.jpg
11508044100320.jpg

Musiikkia ajalta kun vanha kirkko oli uusi 

Schumannin Jousikvartetto nro 2  ja Schubertin Tyttö ja kuolema

FINESTre-jousikvartetti

Vanha kirkko oli palvellut tamperelaisia jo lähes parinkymmenen vuoden ajan kun Robert Schumann alkoi Leipzigissä säveltää toista jousikvartettoaan.

 

Saksalaisen Schumannin tunnetuimmat sävellykset ovat neljä sinfoniaa, pianokonsertto ja laulusarja Dichterliebe. Mutta hän sävelsi myös hienoja kamarimusiikkiteoksia, kuten pianotrioja, pianokvarteton ja -kvinteton sekä kolme jousikvartettoa. Schumann kutsui jousikvartettoa "vuorotellen kauniiksi ja jopa järjettömäksi keskusteluksi neljän ihmisen kesken". Hän tunsi ja kunnioitti Haydnin ja Mozartin kvartettoja, ja kuten läheinen ystävänsä Mendelssohn, sai todistettavasti vaikutteita myös Beethovenin kvartetoista kirjoittaessaan omiaan. Schumannille tyypillistä oli energian keskittäminen yhteen sävellystyyppiin kerrallaan. Vuonna 1841 hän kirjoitti ensimmäiset kaksi sinfoniaansa. Seuraavana vuonna oli kamarimusiikin vuoro.

 

Vanha kirkko oli valmistumaisillaan, kun kuolemansairas 27-vuotias itävaltalainen Franz Schubert kirjoitti Tyttö ja kuolema -jousikvarteton vuonna 1824. Hänellä oli enää kaksi vuotta elinaikaa jäljellä. Tästä syystä kuoleman teema on vahvasti läsnä teoksessa ja sitä pidetään hänen testamenttinaan. Hän oli aiemmin säveltänyt laulun nimeltä Tyttö ja kuolema, jonka teema esiintyy myös kvarteton toisessa osassa, siitä kvartetto sai lisänimensä. Teos on lähes ohjelmallinen tutkiessaan syvällisesti kuoleman teemaa, vaihdellen pelosta aina kuoleman kaipuuseen asti. Teos ensiesitettiin vuonna 1826, kun Vanha kirkko oli juuri valmistunut ja kustannettiin vuonna 1831.

 

Kuvataiteessa Kuolemantanssi on etenkin myöhäiskeskiajan kirkkotaiteessa esiintyvä aihe, joka kuvaa vertauskuvallisesti kuoleman yleismaailmallisuutta. Kuolemantanssi-aiheiset maalaukset sisältävät yleensä henkilöityneen kuoleman, joka johtaa kulkueena kaikista yhteiskuntakerroksista tulevien tanssivien hahmojen joukkoa hautaan. Se on kuin symboli siitä, että kuolemassa kaikki ovat samanarvoisia. Aihe tunnetaan jo 300-luvulta alkaen, mutta se yleistyi Jean Le Fèvren La Danse Macabre -runon ilmestyttyä vuonna 1376.

 

"Tyttö ja kuolema" -aihe nousi uudelleen tietoisuuteen 1800-luvulla romantiikan taidesuuntauksen myötä. Tältä ajalta tunnetuin teos lieneekin juuri Franz Schubertin säveltämä jousikvartetto numero

14 d-molli.

Ohjelma lauantaina 13.8.2022:

 

Robert Schumann (1810-1856):
Jousikvartetto nro 2 op. 41 (1842)

1. Allegro vivace

2. Andante, quasi Variazioni

3. Scherzo. Presto

4. Allegro molto vivace

— lyhyt väliaika —

Franz Schubert (1797-1828):
Jousikvartetto nro 14 d-molli ”Tyttö ja kuolema” (1824)

1. Allegro

2. Andante con moto

3. Scherzo, allegro molto

4. Presto

 

FINESTre Jousikvartetti

 

Kati Tuominen-Heroja, 1. viulu

Heidi Kuula, 2. viulu

Heili Hannikainen, alttoviulu

Elina Rouvali, sello

Liput 28/eläkeläiset ja opiskelijat 22 

Lapset ja nuoret -16 v 10

bottom of page