Pe 12.8.2022 klo 15:00 G Livelab 

Vapaa pääsy

Avajaisesitelmä ja
Sibeliuksen pianomusiikkia
12148044056320_Tammerkoskenkoskiputous_Frenckelin_ruuhet_paperitehdas_savupiippu.jpg
12650906678930_Tampereen_Kaupunginkirjastonlukusali_Frencelin_savupiippu.jpg

Kun tuli wapaus, eli miten 1900-luku alkoi Tampereella

Professori emeritus Pertti Haapala

Sibeliuksen Belsassarin pidot 

Jouko Laivuori, piano

 

 

Kun tuli wapaus, eli miten 1900-luku alkoi Tampereella

Professori emeritus Pertti Haapala kertoo Wanhankaupungin Juhlan avajaisesitelmässä mm. että 1900-luku alkoi Suomessa ja Tampereella suurin odotuksin. ”Nykyaika” poistaisi vanhan maailman ongelmat ja epävarmuuden. Tekniikan ihmeiden ja elävien kuvien rinnalla uutta ja vaikuttavaa olivat vapausaatteet. Ne lupasivat taivaan maan päälle – ainakin melkein. Taiteissakin elettiin ”kulta-aikaa” ja sen ihmeet olivat yhä useamman ulottuvilla. 

 

Luennossa kerrotaan miten uusi aika näkyi ja tuntui tamperelaisten arjessa – ja miten kaikki hyvä loppui suursotaan, jota kukaan ei uskonut tulevan.

Sibeliuksen Belsassarin pidot 

 

Jouko Laivuori soittaa tilaisuudessa pianosovituksen Sibeliuksen orkesterisarjasta Belsassarin pidot

 

Jean Sibelius sävelsi vuonna 1906 musiikkia Hjalmar Procopén näytelmään Belsazars gästabud (Belsassarin pidot). Seuraavana vuonna - samana vuonna kun Frenckellin pannuhuone otettiin käyttöön Tampereella - Sibelius sovitti musiikista neliosaisen orkesterisarjan ja sovitti sen myös pianolle. Sibelius kelpuutti muutosten jälkeen orkesterisarjaansa - ja myös pianosovitukseen - osat Itämainen kulkue, Solitude, Nocturne ja Khadran tanssi. Orkesterisarjan ensiesitys oli samassa konsertissa kolmannen sinfonian kantaesityksen kanssa. Sarja sai hyvän vastaanoton. On arvioitu niinkin, että Sibelius "tuhlaili" hyviä musiikillisia ideoitaan Belsassarin pitoihin. Länsimaisessa taidemusiikissa ja taiteessa yleensäkin innostuttiin 1800-luvun alkupuolella itämaisista vaikutteista, suomalaisessa taiteessa vähemmän ja myöhemmin. Belzasarin pidot oli Sibeliukselle näyttämömusiikin tilaustyö, joka jäi pitkäksi aikaa aika vähälle huomiolle. Oikeastaan tässä ainoassa sävellyksessä kuullaan orientalismista inspiroitunutta Sibeliusta. Sarjan pianosovitusta kuullaan harvemmin kuin orkesterisarjaa, josta etenkin Nocturne on hyvinkin tuttu orkestereiden konserttikiertueiden ylimääräinen kappale. Ei ole varmaa missä ja milloin pianosovitus on saanut kantaesityksensä.